Wolken krabben in Rotterdam

 

ROTTERDAM – Rotjeknor en Manhattan aan de Maas: het zijn bijnamen van Rotterdam. De Maasstad werd in de Tweede Wereldoorlog bijna met de grond gelijk gemaakt, maar bouwde sindsdien op de puinhopen een nieuwe stad en groeide uit tot een wereldhaven.

DE EERSTE EN LAATSTE WOLKENKRABBER

Het Witte Huis, de eerste wolkenkrabber van Nederland. Foto Pixabay

 

Wie de skyline van Rotterdam ziet, begrijpt waarom de stad Manhattan aan de Maas als bijnaam heeft. Hier bouwde men in 1898 de eerste ‘wolkenkrabber’ van Nederland: het Witte Huis aan de Geldersekade. Het kantoorpand met elf verdiepingen in art nouveau-stijl is 43 meter hoog. Het overleefde als een van de weinige panden het bombardement op de stad. De titel ‘hoogste pand van Nederland’ heeft het Witte Huis allang niet meer. Die eer komt tegenwoordig de 165 meter hoge –  eveneens Rotterdamse – Maastoren toe. Maar niet voor lang meer. Naast de Erasmusburg verrijst de 188 meter hoge woontoren Zalmhaven. Naar verwachting wordt deze laatste wolkenkrabber in 2021 geopend.

ALLERLEI BOUWSTIJLEN IN ROTTERDAM

Kubuswoningen in Rotterdam. Foto Pixabay

Niet alleen de hoogbouw van Rotjeknor maakt indruk. Door de hele stad heen zie je diverse bouwstijlen, waarbij traditioneel en modern in vele varianten elkaar afwisselen. De harten van liefhebbers van architectuur en industrieel erfgoed gaan in Rotterdam sneller slaan bij het zien van voorbeelden van het Nieuwe Bouwen. Voorbeelden zijn de Van Nellefabriek, Hotel New York, Café De Unie  en het Chabotmuseum. Er is dus nog wel wat van het ‘oude’ Nieuwe Bouwen gespaard gebleven. Bovendien er is ook veel ruimte voor ‘nieuw’ modernisme zoals de beroemde kubuswoningen, de Erasmusbrug en de Kunsthal. En ook de recente aanwinsten, het Centraal Station en de Markthal, zijn een lust voor het oog.

MET DE BOOT DOOR DE HAVEN

Tenderbootje in Rotterdam met Hotel New York tussen de wolkenkrabbers op de achtergrond. Foto Pixabay

 

Naast architectuur- en cultuurstad is Rotterdam bovenal havenstad. De grootste van Europa zelfs, met dank aan de ligging: aan de monding van de Rijn en met een enorm ‘achterland’. Van hieruit worden goederen – grotendeels via het water – vervoerd naar het Ruhrgebied, Engeland en Antwerpen. De haven verkennen kun je al wandelend doen, maar een echte waterliefhebber pakt natuurlijk de boot. Een tenderbootje bijvoorbeeld. Die waren ooit bedoeld om passagiers van de ss Rotterdam – het voormalig vlaggenschip van de Holland-Amerika Lijn en cruiseschip ligt tegenwoordig permanent aangemeerd in Rotterdam en is onder meer een hotel – naar de wal te vervoeren, nu kun je je als passagier laten rondvaren door de Rotterdamse haven of door de stad. Bij de Erasmusbrug kun je ook een rondvaartboot van Spido pakken.

UITZICHT VANAF 180 METER HOOGTE

Uitzicht over Rotterdam. Foto Pixabay

 

Dé manier om een goed overzicht van de haven- en architectuurstad Rotterdam te krijgen, is een bezoek aan de Euromast. Op 92 meter hoogte zit een restaurant, op 112 meter hoogte een uitkijkpunt en wie geen hoogtevrees heeft, neemt de glazen, ronddraaiende lift naar het hoogste punt op 180 meter. Daar kun je zélf bijna de wolken krabben.